60-30-10: Ideaal voor lunchpauze

Lood vermoeidheid op de werkplek? Een eenvoudige regel helpt om het vermogen laag te omzeilen. 340 3 details 3 details 3 hand40 3 hand details details details 3 hand40 hand details 3 details details 3 hand details 3 3 hand4040 3 3 3 3 3 3 3 details hand 3 Slechte timing. Omdat creativiteit en concentratie zijn hoogtepunt bereikt in de meesten van ons tussen tien en elf uur. Dan daalt de vermogenscurve en heeft het lichaam een ​​pauze nodig. Volgens de DAK-gezondheidsbarometer doet elke tiende af van de verdiende rust - door gebrek aan tijd. 60-30-10: Met deze ideale maatregel kunnen werknemers snel uitschakelen en bijtanken.

60 procent: begin met krachtvoer

Iets meer dan de helft van de lunchpauze moet worden gepland voor een maaltijd. Maar alsjeblieft geen hartelijk eten! "Zwaar eten zorgt ervoor dat de spijsverteringsorganen op volle snelheid werken, terwijl ons brein er een eind aan maakt", zegt voedingsdeskundige Hanna-Kathrin Kraaibeek. Haar tip: "Optimale fitmakers zijn mager vlees, vis en vooral groenten en salade, ze bevatten belangrijke vitamines en mineralen die de geest en het lichaam weer tot leven brengen."

Aangename bijwerking: voedsel is ontlast. Mits je langzaam kauwt en niet afgeleid kunt worden. Als u geen tijd kunt vinden voor een lange lunch in de kantine, moet u uzelf trakteren op een maaltijd. Voorgekookte gerechten of broodjes zijn in dit geval een snel, gezond alternatief.

30 procent: nieuw momentum voor vermoeide ledematen

Startte de dag dynamisch in de ochtend - tijdens de lunch al ledematen zo zwaar als lood? Geen wonder: wie rustte, rustte. "Oefening tijdens de lunchpauze beschermt tegen rug- en nekpijn en bevordert de bloedcirculatie", adviseert Kraaibeek. Bijna een derde van de lunchpauze moet daarom worden gepland voor een klein fitnessprogramma. Als u bijvoorbeeld een uur hebt, kunt u een wandeling van 20 minuten maken in de frisse lucht. Slechts 15 minuten pauze? Dan: open het raam en strek en strek het lichaam gedurende vier minuten.

10 procent: rij naar beneden en ontspan

In de VS is de zogenaamde "power dut", de korte sluimering op de werkplek, al lang gevestigd. Zo is bewezen dat de reactiviteit en prestaties na een dutje vele malen hoger zijn. In Duitsland heeft dit nog niet de overhand gehad.

Als alternatief biedt een korte ontspanningsoefening nieuwe kracht: sluit gewoon je ogen, diep in de neus en adem uit door de mond. Het geheel vier keer achter elkaar en begin dan opnieuw met een heldere kop.

Een voorbeeldberekening voor de lunchpauze:

lunchtijdetenbewegingontspanning
1 uur35 minuten lunch in de kantine / restaurant (met salade)20 minuten lopen in de frisse lucht5 minuten power-napping
1/2 uur20 minuten lopen naar de bakker of supermarkt (brood, fruit, yoghurt)8 minuten trappen joggen en eenmaal rond het gebouw2 minuten yoga-oefening, bijv. "Boom"
15 minutenLunchpakket van 10 minutenStrek 4 minuten en strek je uit bij het open raamSluit je ogen gedurende 1 minuut en haal diep adem
Deel met vrienden

Laat je reactie achter