Espresso, filterkoffie of liever oploskoffie?

Of het nu gaat om filterkoffie, espresso of oploskoffie, er is geen bewijs dat koffieconsumptie in de gebruikelijke hoeveelheden gepaard gaat met een gezondheidsrisico, zegt voedingsdeskundige Anja Baustian van de Vereniging voor voedingsgenetica en voedingseetkunde eV uit Aken. In 2005 onderzocht een Amerikaanse onderzoeksgroep de effecten van cafeïnehoudende en cafeïnevrije koffie op het hart, de bloedcirculatie en het metabolisme. Cafeïnekoffie had geen negatief effect op de gemeten parameters van bloeddruk, polsfrequentie, body mass index, bloedsuikerspiegel, insulineniveau of verschillende bloedlipideniveaus (totaal cholesterol, HDL, LDL) (1). Iedereen die problemen heeft met het cholesterolgehalte, moet echter de voorkeur geven aan het filteren van koffie, omdat het de koffieoliën grotendeels filtert.

Invloed van cafeïne op het lichaam

Na een uitgebreide maaltijd stimuleren espresso en koffie de maagzuurproductie en de galafscheiding en brengen zo de maag en darmen op hun tenen. Koffiedrinkers met een gevoelige maag moeten liever de espresso pakken dan het kopje filterkoffie. Espresso is gemakkelijker op de maag dan filterkoffie.

Reden is het langer en sterker roosteren van de bonen. Zuren en andere irriterende stoffen die vaak maagproblemen veroorzaken, worden vernietigd. Bovendien kan cafeïne de bloeddruk verhogen. Daarom helpt cafeïne bij hoofdpijn. Migraine en chronische hoofdpijn kunnen echter niet worden behandeld met een kop koffie.

Verschillende soorten productie

De meest klassieke manier om te genieten van een kopje koffie is met behulp van de filtermethode. Espresso wordt bereid volgens het dampdrukprincipe. Het wordt gekenmerkt door zijn korte contacttijd, ongeveer 20 tot 30 seconden, tussen espressomeel en water. Oplosbare koffie is een product dat uitsluitend wordt gemaakt van gebrande koffie met water. Het instantpoeder wordt gemaakt van de gebrouwen bonenvloeistof, die wordt geconcentreerd en gedroogd nadat de koffiedik is verwijderd.

Van de ingrediënten verschillen de drie slechts in geringe mate. Koffie bestaat uit meer dan 1200 ingrediënten: onoplosbare koolhydraten, oplosbare koolhydraten, koffieoliën, Maillard-producten, alkaloïden inclusief cafeïne, mineralen, zuren zoals citroenzuur, azijnzuur, appelzuur, chlorogeen en kininezuur, evenals 1000 vluchtige smaken.

conclusie

Zelfs als koffie onschadelijk is voor de gezondheid, zou een uitgebalanceerd dieet niet meer dan vier tot vijf kopjes per dag moeten verbruiken. Afgezien van de bereiding zijn de ingrediënten en dus het fysiologische effect relatief hetzelfde. Of het nu gaat om filterkoffie, espresso of zelfs oploskoffie, hangt alleen af ​​van de smaak. literatuur:
(1) Studie van het metabolisme van koffie en lipoproteïnen (CALM). De National Institutes of Health

Deel met vrienden

Laat je reactie achter