Melankoli på ferie og vinterdepression: Du kan gøre noget ved det!

Især på ferier som jul og nytårsaften er mange mennesker ikke kun glade, men også triste. Selvfølgelig er dette sandt overhovedet, men ikke bare enkelt, ensomme mennesker. Deprimeret stemning, lethed, tilbagetrækning, træthed, ubalance og deprimeret overordnet humør kan være symptomer på sæsonafhængig depression (SAD). Den gode nyhed: Du kan gøre noget ved en sådan vinterdepression - og om nødvendigt findes effektive behandlingsmetoder.

Hovedårsagen til sæsonbetonet depression er mangel på lys

Fordi under påvirkning af lys producerer kroppen i stigende grad "lykkelige hormoner" (endorfiner). Hvis der er tilstrækkeligt lys, frigives det humør-lysende neurotransmitter serotonin i stigende grad. Manglende serotonin spiller en vigtig rolle i begyndelsen af ​​depression. I modsætning hertil produceres messenger melatonin i stigende grad i mørke vintermåneder, hvilket gør det træt og træt, fordi han er ansvarlig for søvnvågningscyklussen. Faktisk er det "naturligt", at kroppen om vinteren på "lav flamme" skifter, men vores nuværende livsstil tillader ikke sådanne hvileperioder.

På den anden side har forskere også fundet hos nogle dyr øget angst og depression i lysmangel. Sandsynligvis den der kan dvale? Kvinder er fire gange mere tilbøjelige til at opleve sæsonbetonet depression end mænd. Men for begge dele: Det kan komme så langt, at de ikke rigtig vil stå op og ikke have mere styrke til normale daglige aktiviteter. Der er mange tips til forebyggelse og styring af vinterdepression:

Fysisk aktivitet udendørs

Det er meget nyttigt at være udendørs selv på overskyet og regnfuldt dage fra begyndelsen af ​​efteråret til forårsmånederne om dagen. Selv på disse grå dage er naturligt dagslys tre til fire gange stærkere end indendørs belysning. Derfor er det tilrådeligt at flytte udendørs regelmæssigt, for eksempel ved at cykle eller gå.

Sport forbedrer mental velvære gennem frigivelse af forskellige endogene lykkehormoner og humørforstærkere. Specielt i den mørke årstid kan tilsvarende sportsaktiviteter i form af jogging, vandring, cykling eller langrend forårsage små mirakler.
For de der har mulighed for, kan ophold i de sydlige lande forhindre begyndelsen af ​​vinterdepression. Faktisk er SAD meget almindeligt i Alaska, for eksempel, men næppe i Middelhavet.

mad

En balanceret kost har også en positiv effekt på stemningen. Nødder spises i juletiden, og i mange familier er linser heldige til nytårsaften. Sådanne traditioner har ret sundhedsfølelse: Det vigtige magnesium er blandt andet blandt andet i bananer, linser, nødder og tørret frugt. Kulhydratrige fødevarer som pasta og kartofler indeholder det humørsøgende serotonin. Også specielt mørk chokolade anbefales. Slik indeholder generelt humørsøgende stoffer; For andre velkendte sundhedsmæssige grunde bør de imidlertid nydes med moderation.

Mod ensomheden

Selv om SAD kan møde nogen. Men ensomme mennesker er især i fare for at komme ind i depression på festlige dage - som andre fejrer heldigvis. Forskellige aktiviteter og social kontakt forhindre, garanteret! Disse omfatter naboskabsinitiativer, invitere bekendte og slægtninge til deres hjem, klubber, teater- eller museumsbesøg, deltage i forelæsninger eller rejser. Det er naturligvis i god tid, så før helligdage, at søge kontakter, bare for at give ensomhed så lidt som muligt.

Alle andre foranstaltninger nævnt her gælder i det mindste i samme omfang. Et eksempel: Hvis nogen skal tilbringe juleferien alene, skal han handle efter mottoet: "God mad gør godt humør".

Forsinkelsen af ​​sociale kontakter kan også være et symptom på depression - denne "onde cirkel" skal brydes. Og det er rigtigt, at modtagelsen af ​​depression i alderen øges. Men ældre mennesker kan især gøre noget ved at følge sådanne tips så vidt de kan.

lysterapi

I tilfælde af lysterapi egnet til mild til moderat vinterdepression sættes den pågældende person i højst en time hver dag før solopgang og efter solnedgang foran en lysanordning med ca. 2.500 lux (international enhed til belysning) i to uger. Med stærkere lyse vægge kan den daglige tid forkortes tilsvarende. Lysbehandling af specialiserede læger og klinikker udvider dagslysets belysningstid.

Om nødvendigt moderne medicin

For moderat til svær depression er lægemiddelbehandling nødvendig. I modsætning til rygter og lejlighedsvise rapporter er moderne antidepressiva meget effektive og tolerable. Med sådan af lægen fra tilfælde til tilfælde matchede midler kan også forhindre et tilbagefald. Også at blive overvejet er psykoterapeutiske behandlingsprocedurer.

Godt menet er ikke altid godt

Rådgivning kan også dræbe dig. "Træk dig selv" er lige så uhensigtsmæssigt som "vinter blues" som det er med alle andre former for depression. Fordi det gælder: Depression skal tages alvorligt - men de kan også behandles!

Del med venner

Forlad din kommentar