Sport - Fit voor de start?

De meeste mensen hebben een gezond gevoel voor fitheid en fitheid. Natuurlijk merk je dit al in alledaagse situaties: als je al heel vroeg buiten adem bent tijdens het traplopen, zou je iets moeten doen voor je conditie net als iemand die na een lange wandeling uitgeput en rust nodig heeft in plaats van actief en actief. Als u onduidelijk bent over uw fysieke conditie, moet u niet blindelings deelnemen aan sportactiviteiten.

keurmerk

Een goede plek om te beginnen is dan een sportclub met goed opgeleide coaches. Via een enquête over de huidige "sportcarrière" en eventuele bestaande fysieke beperkingen kunnen ze verduidelijken welke sport in aanmerking komt, en een geschikt trainingsplan opstellen. Speciaal aanbevolen zijn aanbiedingen in sportclubs, die zijn gecertificeerd met het kwaliteitsstempel SPORT PRO HEALTH. Dit is sinds 2000 uitgereikt door de Duitse (Olympische) Sportfederatie in samenwerking met de Duitse Medische Vereniging voor bijzonder gekwalificeerde gezondheidssporten (sportpro).

Goed geschikt zijn fitnessstudio's. Met hun gevarieerde aanbod zorgen ze ervoor dat iedereen de juiste oefening vindt. Velen bieden een eerste examen om het uithoudingsvermogen, kracht en behendigheid van de nieuwe leden te testen. Dit omvat een medische risicovragenlijst met lichaamsgegevens (lengte, leeftijd, gewicht, body mass index, bloeddruk en rusthartslag). Voor het gebied van fitness bestond een kwaliteitszegel SPORT PRO FITNESS (sportprofitness.de).

Wat wil ik bereiken?

Voordat u een sportieve activiteit besluit, moet u verschillende punten voor uzelf verduidelijken:

  • Voel ik me fit en gezond?
  • Heb ik een sportmedisch onderzoek nodig (bijvoorbeeld vanwege bestaande medische aandoeningen)?
  • Waarom wil ik atletisch zijn, welke doelen wil ik bereiken (het uithoudingsvermogen versterken, spieren opbouwen, mobiliteit verbeteren, bepaalde regio's verkrappen, afvallen ...)?
  • Hoeveel tijd wil ik investeren?
  • Ben ik op zoek naar een sport waarbij ik flexibel ben in termen van tijd of bereid ben om deel te nemen aan vaste trainingstijden, bijvoorbeeld. B. in de club? Zou ik graag deelnemen aan clubactiviteiten en sportcompetities in het weekend?
  • Hoeveel geld ben ik bereid te betalen voor mijn sport en uitrusting?
  • Kan ik mezelf motiveren of moet ik partners of vrienden activeren?

Zeker veilig - wanneer naar (sport) arts?

Voor een medisch onderzoek is dan om te raden of u reeds bestaande ziekten al gekend hebt - of deze nu van invloed zijn op het bewegingsapparaat of de inwendige organen. In principe wordt het aanbevolen om periodiek fysieke activiteit uit te oefenen bij personen ouder dan 35 jaar die al lange tijd niet hebben geoefend, of bij personen met een of meerdere risicofactoren zoals:

  • roken
  • verhoogde cholesterolwaarden
  • gebrek aan lichaamsbeweging
  • Hoge bloeddruk
  • te zwaar
  • Bloedsuikerziekte (diabetes mellitus)
  • Hart-en vaatziekten in het gezin
  • Stollingsstoornissen van het bloed
  • Roken in combinatie met pil (voor jongere vrouwen)

Het onderzoek van de arts omvat meestal een gedetailleerd interview met de geschiedenis en lichamelijk onderzoek. Gewoonlijk zal de arts een bloeddrukmeting doen en een ECG schrijven. Voor speciale vragen kunnen worden toegevoegd aan verder onderzoek, z. B. Laboratoriumtests of een stress-ECG.

Ook nuttig is de vragenlijst van de Canadian Society of Sports Medicine. Als u op tenminste één van de zeven vragen ja antwoordt, is een medisch onderzoek aangewezen.

  • Heeft uw arts ooit gezegd dat u problemen heeft met uw hart en u hebt gewaarschuwd om alleen lichaamsbeweging te doen die door een arts is aanbevolen?
  • Heeft u vaak pijn op de borst tijdens het sporten?
  • Heb je de afgelopen maand pijn op de borst gehad, zelfs zonder fysieke inspanning?
  • Heeft u problemen met evenwicht, lijdt u aan duizeligheid of bent u soms flauwgevallen?
  • Heeft u problemen met uw botten of gewrichten die erger zouden kunnen worden door fysieke activiteit?
  • Heeft uw arts u recent medicijnen voor hart- of bloeddruk voorgeschreven?
  • Kent u een andere reden die tegen uw lichamelijke activiteit zou kunnen spreken?

(PAR-Q - Canadian Society of Sports Medicine)

Gewoon geen verveling

Kortom, het trainingsprogramma moet gevarieerd en gevarieerd zijn. Gelukkig komt 70% van de atletische training van het uithoudingsvermogen, 20% zou krachttraining en 10% oefeningen moeten zijn om de mobiliteit te verbeteren. Voor duursporten zoals joggen, wandelen, fietsen, zwemmen, langlaufen, inline skaten, aquafitness zijn bijzonder geschikt. Maar skiën, balspelen (voet- en handbal, tennis, squash) en sportdansen zijn ook geschikt als de intensiteit hoog genoeg is.

Leid een druk leven

Maak je leven actiever in het algemeen: dit kunnen trivialiteiten zijn zoals traplopen in plaats van liftrijden, de wandeling naar de bakker, die te voet in plaats van met de auto wordt gedaan, te vroeg uitstappen, dus je moet de rest van de weg lopen. En een korte avondwandeling is altijd een betere slaaphulp dan menig lange televisieavond. Als je van dieren houdt, waarom zou je dan niet de aanschaf van een hond overwegen - door samen te leven met een gezelschapsdier zul je je weg terug vinden naar een wendbaarder leven.

Deel met vrienden

Laat je reactie achter