Stress gör dig fet

Stress är en stor belastning på psyken och kroppen: Stress ökar blodtrycket, hjärtfrekvensen, gör dina tankar cirklande och gör sömn svår. Dessutom gör stress dig tjock. Stress kommer från engelska och betyder tryck eller spänning. Detta tryck orsakar frisättning av adrenalin och en efterföljande ren fysisk reaktion, såsom flygning eller försvar. Tyvärr flyger vi inte längre, det är därför som stress gör dig tjock.

Till våra förfäder säkerställde denna mekanism ofta överlevnad, till exempel när de flydde från en sabertandad tiger. Men stressen har spridit sig mer och mer. Idag är det inte längre bara en reaktion på sabertandade eller klubbvaktande konkurrenter.

Stress betyder aptit och lågt fettförbränning

Stress har utvecklats till ångest, särskilt rädsla för ens egen sociala eller yrkesverksamma existens. Stress orsakas inte längre av direkt och omedelbar fara för livet, utan genom relationer med andra människor och professionella situationer som vi ibland inte känner till.

Detta tryck kan släppas regelbundet genom att flytta. Rörelse minskar kortsiktig, icke-permanent stress väl. För naturen har förutsatt att när du går bort från fienden, är adrenalin som frigörs av stress nedbruten igen.

Den som utsätter sig för negativ stress under en längre tid och inte kan bryta ner den riskerar att bibehålla hälsoskador, både psykiskt och fysiskt. Vår kropp är helt enkelt inte gjord för en långvarig stressperiod.

Han sprider hela tiden hormoner som kortisol. Cortisol påverkar väsentligt vår kolhydrat och fettmetabolism. Om kortisol släpps över en längre tid påverkar det också vår aptit. Vi kan äta mer och oftare.

I antiken var detta ett viktigt svar, eftersom kroppen trodde att mycket måste springas eller kämpas under stress. Idag går vi inte bort och går inte i en fysisk duell, men kompenserar ofta för stress med mat. Denna "nervmat" är vanligtvis ganska kaloririk.

Den som upplever tecken på stress yrkesmässigt eller privat bör minska dem genom sport och medveten avslappning (yoga, autogen träning etc.) och borde aldrig tillgripa choklad eller liknande. Förflyttning bryter ner kortisol och adrenalin och säkerställer ett tydligt huvud. Dessutom främjar sport en vilsam bantningssömn.

Här kan du lära dig mer om stressreducering genom träning.

Dela med vänner

Lämna din kommentar