Tips die de knie van een hardloper laten vergeten

De knie van een hardloper - ook aangeduid als Ilio-tibial ligament syndrome (ITBS) - zijn voornamelijk getroffen joggers. Een overmatig gebruik van het bewegingsapparaat veroorzaakt scherpe pijn in de knie. Gedeeltelijk kunnen de symptomen zo sterk worden dat normaal lopen niet meer mogelijk is. Met dergelijke klachten is vooral een sportpauze belangrijk. Daarnaast kan de knie ook worden behandeld met ontstekingsremmende zalven. Lees hier wat je tegen de knie van een hardloper kunt doen en hoe je het kunt voorkomen.

Overbelasting als oorzaak

Van een runner's knee wordt gezegd dat wanneer het iliotibiale kanaal - een peesplaat - langs het uitsteeksel van de dij wrijft. Deze peesplaat komt uit het bekken en loopt langs de zijkant van de dij naar het scheenbeen. Normaal glijden ze gemakkelijk langs het kniegewricht. In de knie van een hardloper wrijft het herhaaldelijk tegen het bot - dit spant het weefsel en kan ontbranden.

De knie van een hardloper wordt beschouwd als de meest voorkomende oorzaak van pijn aan de buitenkant van de knie. Het komt vooral voor bij langeafstandslopers en fietsers. Bovendien kunnen sporters zoals basketbalspelers of handbalspelers en personen met O-benen worden getroffen.

Gunstige factoren

De oorzaak van de knie van een hardloper is een verkeerd gebruik of overmatig gebruik van het bewegingsapparaat. Het uiterlijk van de symptomen kan echter worden begunstigd door verschillende factoren. In aanvulling op de O-benen omvat dit voornamelijk een zwakte van de bekkenstabilisatoren. Dit kan ertoe leiden dat de niet-gespannen heup zinkt en te veel spanning op de tractus creëert. Daarnaast hebben de volgende factoren echter ook een negatieve impact:

  • Verschillende beenlengte
  • Verkorte spieren op de dij buiten
  • Overmatige supinatie van de voet
  • te zwaar

Daarnaast komen te snelle trainingen en te veel snelle trainingssessies ter discussie als methodische oorzaken. Evenzo kan trainen op naar buiten hellende wegen ook schadelijk zijn.

Symptomen van de knie van een hardloper

Het typische symptoom van de knie van een hardloper zijn scherpe pijnen aan de buitenkant van het gewricht. Deze kunnen zo sterk zijn dat hardlopen niet langer mogelijk is en normaal lopen duidelijk beperkt is. In de regel gebeurt de pijn aanvankelijk alleen tijdens het hardlopen en later tijdens het lopen. Evenzo kan de pijn merkbaar zijn bij het afdalen of fietsen.

Andere symptomen die verband houden met de knie van een hardloper zijn onder andere:

  • Zwelling van het kniegewricht
  • Oververhitting van het kniegewricht
  • Kniegelenkserguss

Wat te doen met een loopknie?

De knie van een hardloper kan vaak door een arts worden gediagnosticeerd zonder gebruik te maken van beeldvormingstechnieken. Het is meestal voldoende als de patiënt de symptomen beschrijft en de arts vervolgens het getroffen gebied scant. Als de casus dubbelzinnig is, moet een meer gedetailleerde diagnose worden gesteld om de knie van de hardloper te onderscheiden van andere knieproblemen, zoals meniscusschade of artritis.

Belangrijk bij de behandeling is dat de knie voldoende wordt beschermd. Zolang pijn optreedt, dient u zich volledig van de training te onthouden. Het wordt ook aanbevolen om de knie te koelen en een ontstekingsremmende zalf voor de pijnlijke plek te gebruiken. Bovendien kan kinesioband rond het iliotibiale kanaal de pijn verlichten. Voor zeer ernstige klachten kunt u ook een beroep doen op pijnstillers.

Niettemin, als de pijn na een tijdje niet verdwijnt, kan de arts de aandoening verlichten met een cortisonenspuit. Laat u vooraf informeren over mogelijke risico's. De laatste behandelingsoptie voor de knie van een hardloper is een OP. De tractus wordt ingesneden en daardoor verlengd. Een dergelijke interventie is alleen in zeer zeldzame gevallen noodzakelijk.

Voorspelling en geschiedenis

Het kan enige tijd duren voordat de pijn in de knie van een hardloper afneemt en de geïrriteerde toestand verdwijnt. Vaak is de blessure echter volledig hersteld na twee tot zes weken. In sommige gevallen kan het echter langer duren voordat de symptomen niet langer optreden.

Of en hoe snel de pijn vermindert, hangt grotendeels af van uw eigen gedrag. Het is belangrijk dat de knieën niet te snel worden geladen, anders kan er een letselcyclus optreden. Begin niet opnieuw met lichte training totdat de typische symptomen verdwenen zijn. Als u tijdens het trainen opnieuw pijn ervaart, moet u de oefening onmiddellijk stoppen en opnieuw pauzeren.

Als de knie niet voldoende beschermd is, is een chronisch beloop mogelijk. Dit kan leiden tot onherstelbare schade aan de knie waardoor permanent ongemak ontstaat. Laat de blessure daarom absoluut volledig genezen.

Oefeningen voor behandeling

In een acute lopersknie kan het ongemak worden verlicht door de iliotibiale band uit te rekken en de bekkenstabilisatoren te versterken. Onder andere de volgende twee oefeningen zijn nuttig.

  • Strek de buitenkant van de benen: ga rechtop staan ​​en kruis je benen door je rechterbeen iets over het linkerbeen te plaatsen. Strek nu je linkerarm recht en kantel je bovenlichaam langzaam naar rechts of rechts voor. Houd de spanning een paar seconden vast en voer de oefeningen uit met de andere kant van het lichaam.
  • Versterking van de bekkenstabilisatoren: ga zijwaarts op een trede staan ​​en laat één been iets naar beneden hangen. Laat het cimbaal aan deze kant zakken en til het vervolgens weer op. Zorg ervoor dat je knieën uitgerekt zijn. Voer 15 herhalingen uit en wijzig vervolgens de pagina.

Om een ​​hardloopknie te voorkomen

Vooral als je erg actief bent in sport en veel hardloopt of fietst, moet je veel aandacht besteden aan het voorkomen van een hardloper:

  • Voer regelmatig rekoefeningen voor de tractus uit. De oefeningen voor behandeling zijn ook goed geschikt voor preventie.
  • Zorg ervoor dat u regelmatig versterkingsoefeningen uitvoert voor de buik, rug en bekkenstabilisatoren. Geschikte oefeningen voor de buik en rug zijn hier te vinden.
  • Altijd voldoende opwarmen voor langdurige blootstelling, waardoor het risico op letsel wordt verminderd.
  • Koop goede hardloopschoenen - je kunt klachten vaak voorkomen. Laat ons u in detail adviseren in een sportwinkel en indien nodig een loopbandanalyse uitvoeren. Met O-poten moet je speciale inzetstukken op je hardloopschoenen dragen.
Deel met vrienden

Laat je reactie achter